Webbtrender 2022

| |

Idag är vi mer digitala och uppkopplade online än någonsin. Vi handlar online, vi roar oss, vi hittar information. Allt vi behöver finns online. Tillgängligt, smidigt och exakt när vi behöver det.

Att vi är online så mycket handlar till stor del om att det är på våra villkor. När vi har tid att handla, roa oss och så vidare. Det går trender i allt och eftersom vi spenderar så mycket tid online kan det vara kul att se vilka trender det finns för webben.

Online Casino hetare än någonsin

Trenden med att roa sig online fortlöper. Det är hetare än någonsin att spela och roa sig på casino på webben. Online casino kan du spela från datorn, telefonen eller surfplattan när du känner för en match eller att uppleva spelglädje.

Gillar du känslan av ett fysiskt casino men tillgängligheten från ett casino online, då kan du testa sidor som Hajper live casino som ger dig en äkta casinokänsla. Live casino sänds live med en riktig dealer. 

Rörlig media

Rörlig media är något vi ser mer och mer av. Idag ser vi det mer i exempelvis  sociala medier än vad vi tidigare har sett. Google förutspår att 80 % av internettrafiken kommer att vara rörlig media och att 13 % kommer att vara live streams.

Video är ett smidigt sätt att snabbt nå ut med nya information oavsett om det gäller reklam, instruktionsvideos eller utbildning.

Självklart är det inte att bara slänga ihop en video,  den ska också ha en tanke, ett budskap och i år kommer längden på videon att ha en större betydelse än innan. Längre videos kan man se delas upp i olika kapitel och kortare videos har blivit mer populära.

Snabb sajt är viktigt

Snabbhet är viktigt oavsett vad du vill göra på nätet, vi vill att det ska gå snabbt utan krångel. Du vill hitta det du söker snabbt utan att scrolla genom flera olika resultat för att hamna rätt. Sökmotoroptimering är ett begrepp för saker som används för att värdera en sajts användarvänlighet. Det värderas utifrån laddningstid, prestanda och hur sajten fungerar under tiden som den laddas.

Det har nu presenterats tre nya mätpunkter. LCP ska mäter det största elementets laddningstid. FID mäter tiden mellan du interagerat med sajter som exempel från det att du trycker på en länk till att webbläsaren reagerar på att du gjort det. CLS mäter den visuella stabiliteten och det innebär saker som bilder, typsnitt och layout och hur de förändras under tiden som sajten laddas.

Det är viktigt att sajten är snabb -är den långsam finns en högre risk att besökaren lämnar sidan och letar sig vidare.

AI – mer populärt

Gränserna mellan fysiskt och digitalt suddas ut mer och mer och är inte längre lika tydliga. Vi kan använda chatbots som ett exempel. Nu vet du inte längre om det är en riktigt person eller en chatbot som du pratar med.

AI utvecklas ständigt och i takt med att AI blir smartare blir det även mer mänsklig och kan klara av uppgifter lika bra som människor. Detta år förväntas det att chatbots begåvas med emotionell intelligens för att förstå meningen bakom frågan som ställs. Det förväntas även att chatbots ska bli mer självlärande.

Föregående

Tekniktrender vi kommer se 2022

80-tals nostalgi godis

Nästa

Lämna en kommentar