De drivande faktorerna bakom svensk iGaming

| |

Enligt färska rapporter från spelindustrin finns det inte mycket som tyder på att intresset för svensk iGaming kommer att avta – snarare tvärtom. Det senaste året har de svenska spelbolagen rapporterat ökade omsättningar och gröna siffror i balansräkningarna – men frågan är vilka de främsta anledningarna bakom denna utveckling är?  

Här går vi igenom en rad faktorer som gjort sitt då det kommer till utvecklingen av den svenska iGaming marknaden, med allt från innovationer som ger nytt liv till klassiker som poker och blackjack, till striktare lagar, förstärkt konsumentskydd och ökat internetanvändande.

Spännande casino-innovationer

Ett nytt utbud och avancerade innovationer har dragit sitt strå till stacken för att attrahera och behålla användare på diverse casinoplattformar. Live casino är exempel på ett av dessa områden som tagit mark inom casinobranschen online den senaste tiden. En casinoupplevelse med en livedealer ger exempelvis spelaren möjligheten att se en faktisk livestream av från ett blackjack- eller pokerparti och sedan interagera med situationen för att spela spelet i realtid.

Inom tv-och videospelsvärlden fortsätter samtidigt Virtual och Augmented reality-tekniken att ta plats. Då teknologin och mjuk- och hårdvaran som använda för både VR och AR ligger till grund för gambling och gaming kommer trenden och mängden av innovationer som dessa med största sannolikhet även anammas inom iGaming. Detta ökade, innovativa utbud kommer i sin tur spä på den uppåtgående trenden med nya användare.

En säkrare marknad för konsumenter

Den svenska iGaming marknaden såg stora förändringar i och med den nya spellagen som trädde i kraft 2019. Denna nya lag fastställde bland annat att alla typer av företag som vill bedriva någon typ av verksamhet på den svenska marknaden måste ha en aktiv, svensk spellicens. Detta låter kanske som en självklarhet, men det var inte alltid enkelt för användare att se om ett casino var pålitligt eller ej. I och med den nya lagen kan tvivelaktiga bolag blockeras, samtidigt som striktare lagar införts för de operatörer som innehar giltiga licenser.

Spelinspektionens slutrapport från tidigare i år visar att, förutom att regeringens inkomster ökat, så har målet att stärka statens kontroll över marknaden gått i lås – vilket i sin tur innebär ett förhöjt konsumentskydd. Exempelvis har spelandet på casinon med svensk licens skjutit i höjden till följd av att många oseriösa utländska företag sållats bort, vilket i sin tur lett till att allt fler användare valt svenska, reglerade casinon. En kvartalsrapport från årets första kvartal visar att statens intäkter uppgår till över 6 miljarder kronor. Dessa intäkter drivs till största del av omsättningen från spelande online – och förra året kunde man exempelvis se en nettoomsättning på hela 26 miljarder kronor från de då 95 aktiva spelföretagen som bedrev sin verksamhet med svenska spellicenser. Värt att nämna är även att av dessa bolag hade 65 licenser för betting eller kommersiellt spelande online. Sammantaget har detta lett till ett mer varierat utbud för användaren som kommer från säkrare aktörer, samtidigt som staten kan kontrollera spelbolagen och utöka sina skatteintäkter.

Svenskarnas ökade internetanvändande

En annan stor faktor bakom iGamingens branta kurva uppåt är vårt ökade internetanvändande som både lett till ett uppsving för gamingbranschen och underhållningsbranschen i övrigt. Bland annat visar statistiken att vi surfar betydligt mer för vart år som går. Förutom att svensken spenderar mer tid online är det även allt fler som har direkt tillgång till internet. Enligt siffrorna har nu exempelvis hela 95 procent av alla svenskar inom åldersspannet 16–85 år tillgång till internet i hemmet, varav hela 84 procent dagligen är ute på nätet.

Innovativa appar

Av denna tid vi spenderar på webben läggs alltmer tid på mobilen. Färsk statistik visar att vi med 4,8 timmar per dag under 2021 la en tredjedel av vår vakna tid på olika mobilappar, medan en internationell undersökning avslöjar att tiden vi lägger på våra smartphones ökat med 30 procent sedan 2019. Under förra året lanserades hisnande två miljoner nya appar, varav antalet av dessa som omsätter mer än motsvarande 100 miljoner dollar ökade med 20 procent. Internationella företag har inte väntat med att haka på trenden, och nästan 300 miljarder lades ner på reklam i olika appar. Även spelbranschen har hoppat på tåget och omfamnat mobiltrenden, och numera har nästan alla välkända casinon sin egen app där användarna snabbt och enkelt kan komma åt sina favoritspel. Detta har i sin tur gjort sitt för att locka användare som numera kan spela när, var och hur de vill.

Sammanfattningsvis kan man dra slutsatsen att en starkare och säkrare spelmarknad som numera endast innefattar aktörer med svenska spellicenser har boostat de inhemska iGaming-siffrorna. Detta, tillsammans med ett ökat internetanvändande och mer lättåtkomliga former av nöjen i mobilen har gjort att allt fler hittar till, och stannar på plattformar för onlinecasinon, som i sin tur erbjuder allt fler innovativa erbjudanden.

Föregående

5 kända kompositörer

De 3 bästa spelen för den som är ny på online casino

Nästa

Lämna en kommentar